En Bättre Sits för Gotland
En god tillgänglighet till andra regioner och länder är viktigt för de människor, verksamheter och företag som finns på Gotland. Drygt 2 800 personer arbetspendlar till/från Gotland och viktiga näringsgrenar är i hög grad kommunikationsberoende, exempelvis livsmedelsindustrin och de areella näringarna. Ungefär 50 procent av landets hela försörjning av morötter och palsternackor kommer från Gotland. Därtill är besöksnäring, bygg och handel viktiga näringar som kräver god och tillförlitlig tillgänglighet till Stockholm-Mälarregionens fastland. Inom utbildning och sjukvård finns en nära samverkan med Uppsala och Stockholm.
För att kunna öka befolknings- och besöksantalet liksom för att stärka näringslivet och välfärden behöver Gotlands attraktions- och konkurrenskraft stärkas. Här spelar färjetrafiken en stor roll. Färjetrafiken till och från Gotland motsvarar övriga regioners landsvägar och måste beaktas som en del av den nationella infrastrukturen och infrastrukturplaneringen. Upphandlingsprocesserna skapar dock återkommande osäkerhet i det gotländska samhället och näringslivet om hur trafiken ska komma att se ut. Osäkerhet om långsiktiga spelregler, som till exempel om vilka fastlandshamnar som ska trafikeras, överfartstider, kapacitet och prissättning är till nackdel för utvecklingen. Priserna för Gotlands gods- och persontransporter behöver säkras på nivåer som långsiktigt säkerställer regionens konkurrenskraft och tillgängligheten till och från Gotland.
Både färje- och flygtrafiken behöver kunna bidra till en god tillgänglighet genom rimliga res- och transporttider, konkurrenskraftiga priser, turtäthet och kapacitet. Restiden mellan Stockholm och Gotland/Visby är 2024 drygt tre timmar med båt till Nynäshamn och en timma med pendeltåg, respektive 40 minuter med flyg till Arlanda eller Bromma.
Dessa förbindelser måste fungera i alla lägen – merparten av de varor och produkter som krävs för samhällsviktig verksamhet på Gotland kommer via Gotlandsfärjan och ön har ett militärpolitiskt strategiskt läge. På Gotland finns idag även ett stort behov av reservhamnskapacitet, eftersom det i dagsläget inte finns något alternativ om Visby hamn av någon anledning inte skulle kunna nyttjas.
Gotlands läge gör att även flygplatsen är av militär betydelse och är ett riksintresse. Flygtrafiken till/från Stockholmregionen är av största vikt, med koppling till andra nationella samt till internationella destinationer.