En Bättre Sits för Örebro

Örebro är en av landets snabbast växande städer.

Örebro län ligger i stråket mellan de två nordiska huvudstäderna Stockholm och Oslo. Bostadsbyggandet har nått rekordnivåer och, räknat i nya bostäder per tusen invånare, varit högre än i såväl Storstockholm som Storgöteborg. Utvecklingen hindras dock av att varken pendling eller godstransporter fungerar optimalt. Trafiken väntas öka kraftigt de närmaste decennierna, inte minst till följd av befolkningsökningen men även till följd av ökade godstransporter på järnväg. 

För att klara detta behöver spårområdet vid Örebro centralstation byggas om. Det skulle innebära helt nya förutsättningar för en utökad person- och godstrafik och stärka integrationen med övriga Stockholm-Mälarregionen. För detta behövs också kapacitet för utökad trafik på Mälarbanan sträckan Kolbäck-Hovsta, till nytta även för en utökad trafik på Svealandsbanan samt för att kunna vända fler tåg i Arboga. Det skulle underlätta för trafiken längs hela Svealandsbanan, men också godstrafiken genom Bergslagen. 

Det är en oerhörd styrka att sju regioner kan enas kring behoven av nödvändiga investeringar i infrastruktur i Stockholm-Mälarregionen. Det innebär att Region Örebro läns röst för att driva bland annat arbetet med bättre järnväg mellan Stockholm och Oslo blir mycket starkare.
Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län
Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande Region Örebro län

Det behövs även investeringar på Svealandsbanan Folkesta-Rekarne. Idag går redan stora godsflöden mellan Dalarna och Oxelösund som passerar denna sträcka. Som har direkt påverkan för godstransporterna till, från och genom Örebro län. Avsaknad av dubbelspår gör dock sträckan till en flaskhals som hämmar framkomligheten för både person- och godstransporterna. 

I Örebro län ligger Hallsberg – en viktig knutpunkt för hela Sveriges godstransporter som bland annat fungerar som torrhamn åt Göteborgs hamn. Pågående investering i utbyggnad till dubbelspår på Godsstråket genom Bergslagen-Hallsberg möjligör ökad kapacitet för godstransporter på järnväg i stråket., men i anslutning till detta finns också stora behov av ökad kapacitet i överlämnings- och rangerbangården i Hallsberg.  

Vårt gemensamma arbete över parti och länsgränser lägger grunden för bättre infrastruktur, högre tillväxt och fler arbetstillfällen för alla människor som bor, jobbar och verkar inte bara i vår del av Sverige, utan i hela landet.
Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande En Bättre Sits
Vi behöver varandra. Genom att bygga samman en stor arbetsmarknadsregion skapar vi hållbara alternativ och bättre livsvillkor för människor i Sörmland och i hela Stockholm-Mälarregionen.
Monica Johansson (S), regionråd Region Sörmland och vice ordförande En Bättre Sits
Stockholm-Mälarregionen växer och det som händer i regionen påverkar hela landet. I våra län skapas hälften av Sveriges BNP och 8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och vice ordförande En Bättre Sits
Sju län - en samlad röst för regionen