En Bättre Sits för Örebro
Örebro län ligger i stråket mellan de två nordiska huvudstäderna Stockholm och Oslo. Bostadsbyggandet har nått rekordnivåer och, räknat i nya bostäder per tusen invånare, varit högre än i såväl Storstockholm som Storgöteborg. Utvecklingen hindras dock av att varken pendling eller godstransporter fungerar optimalt. Trafiken väntas öka kraftigt de närmaste decennierna, inte minst till följd av befolkningsökningen men även till följd av ökade godstransporter på järnväg.
För att klara detta behöver spårområdet vid Örebro centralstation byggas om. Det skulle innebära helt nya förutsättningar för en utökad person- och godstrafik och stärka integrationen med övriga Stockholm-Mälarregionen. För detta behövs också kapacitet för utökad trafik på Mälarbanan sträckan Kolbäck-Hovsta, till nytta även för en utökad trafik på Svealandsbanan samt för att kunna vända fler tåg i Arboga. Det skulle underlätta för trafiken längs hela Svealandsbanan, men också godstrafiken genom Bergslagen.
Det behövs även investeringar på Svealandsbanan Folkesta-Rekarne. Idag går redan stora godsflöden mellan Dalarna och Oxelösund som passerar denna sträcka. Som har direkt påverkan för godstransporterna till, från och genom Örebro län. Avsaknad av dubbelspår gör dock sträckan till en flaskhals som hämmar framkomligheten för både person- och godstransporterna.
I Örebro län ligger Hallsberg – en viktig knutpunkt för hela Sveriges godstransporter som bland annat fungerar som torrhamn åt Göteborgs hamn. Pågående investering i utbyggnad till dubbelspår på Godsstråket genom Bergslagen-Hallsberg möjligör ökad kapacitet för godstransporter på järnväg i stråket., men i anslutning till detta finns också stora behov av ökad kapacitet i överlämnings- och rangerbangården i Hallsberg.