En Bättre Sits för Sörmland
Arbetspendlingen och den expansiva logistiksektorn driver trafikutvecklingen och det finns ett uttalat behov och mål att utveckla regionen genom stärkt infrastruktur och kollektivtrafik.
Ostlänken är ett av landets viktigaste utvecklingsprojekt och knyter samman nodstäderna Nyköping, Norrköping och Linköping med arbetsmarknaden i huvudstadsregionen. Den frigör kapacitet för gods på Södra Stambana och delar av Västra Stambanan, vilket möjliggör mer klimatsmarta transporter på järnväg. Dessutom möjliggörs för 55 000 nya bostäder längs sträckan till år 2050.
Ostlänken knyter även samman Sveriges tredje största utrikesflygplats, Stockholm Skavsta Flygplats, med Stockholm och Arlanda, vilket stärker förutsättningarna för besöksnäringen och för internationell samverkan för regionens näringsliv och lärosäten.
Ett annat prioriterat nationellt investeringsbehov som skulle gynna utvecklingen i Sörmland och Stockholm-Mälarregionen är att öka kapaciteten på Svealandsbanan så att trafiken på sträckan Folkesta-Rekarne kan utökas. På Svelandsbanan går bland annat tåglinjen UVEN som knyter samman Eskilstuna med andra nodstäder som Uppsala, Norrköping, Linköping och framför allt Västerås. Investeringen är med andra ord högt prioriterad för att möjliggöra ökad arbetspendling och knyta samman arbetsmarknadsregionerna i Stockholm-Mälarregionen.
Investeringen stärker även attraktionskraften för Svealandsbanans pendlarkommuner. Detta ger förutsättningarna för nya bostadsinvesteringar och en starkare arbetsmarknad i regionen som helhet.
Investeringen är också viktig för godstrafiken längs den aktuella sträckan och för att knyta samman Eskilstuna kombiterminal med Mälarhamnarna – här behövs därtill bättre anslutningar i och omkring Eskilstuna genom trimningsåtgärder. Kombiterminalen i Eskilstuna är den största i Stockholm-Mälarregionen och är därför, tillsammans med logistikparken i Kjula, nyckelinfrastruktur i regionens godsförsörjning.