Hur når vi målen? Vår lösning

Stockholm-Mälarregionen har i första hand behov av att öka tillgängligheten i de storregionala stråken in mot Stockholm, men även mellan Stockholms stadskärnor och nodstäderna. Ytterligare ett behov är att åstadkomma en mer effektiv godshantering och varuförsörjning, samt en förbättrad internationell tillgänglighet. Samtidigt behöver Gotlands särskilda förutsättningar beaktas.

För att nå En Bättre Sits-samarbetet gemensamma mål behöver tre avgörande funktioner utvecklas: storregionala kollektivtrafik, godstransporter, samt internationell tillgänglighet och konkurrenskraft. 70 politiker från kommuner och regioner i sju län från samtliga riksdagspartier har under år 2023 tagit fram gemensamma politiska ställningstaganden för dessa.

Kollektivtrafik

Det storregionala kollektivtrafiksystemet är avgörande för att förstora regionens arbets- och bostadsmarknader. Det är även en grundsten i regionens hållbara utveckling.
En växande och hållbar Stockholm-Mälarregion behöver en välfungerande kollektivtrafik över regiongränserna. Vi har som företrädare från hela Mälardalsregionen enats om att resorna med kollektivtrafiken ska öka, att underhållet av infrastrukturen behöver accelereras och att fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för både konkurrenskraft och utveckling. Vår enighet i dessa ställningstaganden skickar en tydlig signal till den nationella politiken, näringslivet och resenärerna.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm

För att åstadkomma en överflyttning till kollektivtrafiken från biltrafiken och knyta samman regionen måste systemet i sin helhet vara konkurrenskraftigt, tillförlitligt, tillgängligt, effektivt och attraktivt. I Stockholm-Mälarregionen finns gemensamma ställningstaganden för det storregionala kollektivtrafiksystemets utveckling:

  • Använd trafiksystemet mer effektivt.
  • Kollektivtrafiksystemet ska stärkas och utvecklas med utgångspunkt i resenärens behov och förutsättningar.
  • Kollektivtrafiksystemet ska vara långsiktigt robust och redundant.
  • Kollektivtrafiksystemet ska utvecklas för att säkerställa näringslivets kompetensförsörjning och därmed stärka regionens konkurrenskraft, tillväxt och utveckling.

Den storregionala kollektivtrafiken behöver utvecklas till ett sammanhållet system över administrativa gränser. Utvecklingen behöver ske med spårtrafiken som grund eftersom denna är mest resurseffektiv i redan högt belastade stråk. Om detta råder stor enighet i Stockholm-Mälarregionen och en ökad tillgänglighet och sammankoppling genom regiontågstrafiken är högt prioriterat. Kollektivtrafiken behöver vara mer attraktiv än bilen i storregionala stråk, vilket bland annat uppnås genom fler avgångar och kortare restider. Ambitionen behöver vara maximalt 45 minuters restid mellan angränsande nodstäder i järnvägsstråken, bytesfria resor mellan nodstäder och minst halvtimmestrafik i rusningstrafik.

För att möta denna ambition behövs investeringar i och ett gott underhåll av infrastrukturen. Det behövs även en utvecklad samverkan och förbättrade administrativa system. För resenären behöver det bli enklare, tryggare och mer tillförlitligt att ta sig från dörr till dörr. För arbetsgivare och arbetstagare är den långsiktiga tillförlitligheten och förutsägbarheten avgörande.

Godstransporter

Det behövs en effektiv godshantering och varuförsörjning till, från, inom och genom Stockholm-Mälarregionen för att uppnå målen om ett effektivt och hållbart nyttjande av transportsystemet, samt för att utveckla av den nationella och internationella konkurrenskraften.
Tillförlitliga godstransporter är avgörande för alla delar av vårt samhälle. Med vår rapport blir det tydligt vad som behöver göras för att framtidssäkra godstransporterna. En viktig del är att öka robustheten mot bakgrund av det nya säkerhetsläget och klimatet.
Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland
Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland

Vad behövs på nationell nivå?

Godset behöver transporteras hållbart och klimatsmart, till konkurrenskraftiga kostnader. Detta innebär att transporterna måste vara fossilfria samt utföras i tid, till rimliga priser, på ett säkert sätt, och med korta ledtider när så behövs. Detta kräver såväl nytänkande som beslutsförmåga. I Stockholm-Mälarregionen finns stor samsyn kring och gemensamma ställningstaganden för godstransporternas utveckling:

  • Öka järnvägskapaciteten.
  • Effektivisera transportsystemet.
  • Framtidssäkra transportsystemet och ställ om till hållbara godstransporter.
  • Godset ska komma fram i tid även under störning.

Det finns ett behov av att storregionalt samordna olika godsflöden, så att mer kostnadseffektiva och miljövänliga logistikprocesser kan utvecklas. Särskilt järnvägskapaciteten har betydelse för detta och är i stort behov av utveckling. Incitamenten för godstransporter på sjö och järnväg behöver stärkas för att marginalkostnadsprincipen (lika förutsättningar mellan trafikslagen) ska uppnås. Därtill finns behov av, och möjligheter med, en utbyggd digital infrastruktur och digitalisering av såväl sjöfarten som järnvägen.

Internationell tillgänglighet

Internationell tillgänglighet är avgörande för att upprätthålla Stockholm-Mälarregionens och Sveriges internationella konkurrenskraft och framstående position inom många områden. Det gäller inte minst för att kunna attrahera och behålla huvudkontor och för besöksnäringen.
Arlanda är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling och ska vara Nordens ledande flygplats. I vårt arbete har vi politiker gått samman och pekat på vad staten behöver göra för att stötta Arlanda som transportnod och vilken roll vi som regioner har i att utveckla kollektivtrafiken till flygplatsen. Inom tågtrafiken behövs krafttag för att vi ska bli en del av de internationella trafikflödena. Det måste finnas kapacitet i Sverige när Fehmarn Bält, den nya förbindelsen mellan Danmark och Tyskland öppnar.
Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala
Cecilia Linder (M), regionråd Region Uppsala

Koncentrationen av beslutsfunktioner, internationella flygförbindelser, högspecialiserade funktioner och stora evenemang till huvudstadsregionen understryker därtill betydelsen av hög nationell tillgänglighet till denna. I Stockholm-Mälarregionen finns gemensamma ställningstaganden för den internationella tillgänglighetens utveckling:  

  • Arlanda är ett nationellt intresse för näringslivets utveckling och internationella konkurrenskraft och ska vara Nordens ledande flygplats.  
  • Det ska finnas en god internationell tillgänglighet via en miljömässigt hållbar sjöfart.  
  • Den internationella tillgängligheten med tåg för Stockholm-Mälarregionen måste förbättras.  

Arlanda har en särställning och fungerar som Stockholm-Mälarregionens port mot omvärlden. För Arlandas utveckling behövs ett konkurrenskraftigt resandeunderlag och en näringslivsutveckling som kan skapa ett ökat underlag för strategiskt viktiga direktförbindelser, samt väl fungerande kopplingar till inrikesflyget. Hela landet behöver få god tillgänglighet till Arlanda flygplats, på tider som möjliggör anslutande flyg eller möten lokaliserade till Arlanda. Satsningar på flygets omställning behövs samt en ökad kollektivtrafikandel för resenärer och arbetspendlare. Kapacitetsmässigt har bedömningar pekat på att Arlanda behöver byggas ut med en ny rullbana. Om Bromma flygplats avvecklas senast år 2038 när dagens Brommaavtal löper ut, kan detta behov accentueras.  

Det behövs stärkta kopplingar och kortare restid med tåg till kontinenten och Norge (Oslo). Kraven i TEN-T-förordningen behöver uppfyllas i såväl stomnätskorridoren ScanMed (se karta 3) som i de urbana knutpunkterna. Därtill behövs en ökad samverkan kring administrativa system och biljetter inom EU. Stockholm-Mälarregionens kopplingar till Finland och Baltikum, som i huvudsak bygger på sjöfart, behöver återställas efter pandemin. 

Gotlands transporter

Särskilt utsatt i Stockholm-Mälarregionen är Gotland.
Tillgängligheten till och från Gotland och konkurrenskraften står på spel. Regeringen måste ta sitt ansvar för infrastruktur i hela landet och för Gotland måste det finns en långsiktighet i färjetrafiken och för flyget. Det är centralt för våra invånare, företag och alla på fastlandet som behöver våra varor. Genom Systemanalys 2024 finns en bredd och en tydlighet om vad som behöver prioriteras. Bland annat en förnyelse av isbrytarflottan, reservhamn på Gotland och bättre trafiklösningar för Arlanda.
Eva Nypelius (C), regionråd Region Gotland
Eva Nypelius (C), regionråd Region Gotland

Merparten av de varor och produkter som krävs för samhällsviktig verksamhet på Gotland kommer via Gotlandsfärjan. Färjetrafiken är även avgörande för att gotländska producenter ska kunna frakta sina produkter till fastlandet. Tillgängligheten till och från Gotland behöver vara stabil och långsiktigt tillförlitlig samt anpassad till anslutande kollektivtrafik och logistikkedjor på fastlandet. Både färje- och flygtrafiken behöver kunna bidra till en god tillgänglighet genom rimliga res- och transporttider, konkurrenskraftiga priser, turtäthet och kapacitet.  

Gotlandstrafiken bör ses som en del av den nationella infrastrukturen och infrastrukturplaneringen. Den behöver också genomgå en snabb omställning till att bli miljömässigt hållbar. På Gotland finns idag även ett stort behov av reservhamnskapacitet, eftersom det i dagsläget inte finns något alternativ om Visby hamn av någon anledning inte skulle kunna nyttjas. 

Vårt gemensamma arbete över parti och länsgränser lägger grunden för bättre infrastruktur, högre tillväxt och fler arbetstillfällen för alla människor som bor, jobbar och verkar inte bara i vår del av Sverige, utan i hela landet.
Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande En Bättre Sits
Vi behöver varandra. Genom att bygga samman en stor arbetsmarknadsregion skapar vi hållbara alternativ och bättre livsvillkor för människor i Sörmland och i hela Stockholm-Mälarregionen.
Monica Johansson (S), regionråd Region Sörmland och vice ordförande En Bättre Sits
Stockholm-Mälarregionen växer och det som händer i regionen påverkar hela landet. I våra län skapas hälften av Sveriges BNP och 8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och vice ordförande En Bättre Sits
Sju län - en samlad röst för regionen