En Bättre Sits för Uppsala

Ostkustbanan mellan Stockholm och Uppsala är en av landets hårdast belastade järnvägssträckor.

Här reser dagligen över 40 000 pendlare mellan Uppsala, Knivsta, Arlanda, Kista och Stockholm. Här sker också en stor del av såväl Stockholm-Mälarregionens som rikets tillväxt i befolkning och sysselsättning. 

Med ett nytt dubbelspår från Uppsala till länsgränsen Stockholm/Uppsala stärker vi regionens konkurrenskraft eftersom det möjliggör att både transportsystemet och bostadsbyggandet kan utvecklas i takt med den snabba befolkningsutvecklingen. Det ökar också tillgängligheten till arbetsplatser från Uppsala inom 60 minuter med kollektivtrafik rejält, samt ger en ökad tillgänglighet från norra Sverige till Arlanda och Stockholm. 

Mälardalsregionen är ett viktigt nav i Sverige, men också med vår lyskraft ut i världen. Att vi gemensamt kan samlas för prioriteringar och kring områden som gör att vi kan utvecklas gör oss oerhört starka. Tidigare regeringar och nuvarande regering säger gång på gång att det här samarbetet gör att vi blir mer relevanta i våra åsikter. Om Enköping ensamma pratade om Hjulstabron till exempel så skulle få lyssna. Men om vi förstår det i ett system, då handlar det också om hamnarna i Västerås och om vår möjlighet till sjöfart.
Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande Region Uppsala 
Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande Region Uppsala 

För att klara utvecklingen och en högre trafikbelastning krävs även åtgärder för bättre vändkapacitet, utökad fordonsuppställning och serviceplattformar vid Uppsala central. Därtill ett trimningspaket för att möjliggöra den tågtrafik som regionerna bedriver. 

En ny station för regionaltåg i Solna är angeläget för en bättre samordning mellan regionaltåg, pendeltåg, tunnelbana och spårväg i stråket mellan Uppsala och Stockholm. Det skapar nya förutsättningar att binda samman nodstäderna i Stockholm-Mälarregionen med regionala stadskärnor i Stockholms län. Arbetsmarknadsregionerna växer samman och kompetensförsörjningen stärks, vilket gynnar näringslivets utveckling och konkurrenskraft. 

Dessa nationella investeringar är helt nödvändig för att minska trängseln i landets mest högbelastade trafiksystem och därmed öka framkomligheten i Stockholm-Mälarregionen, samt för ett ökat fossilfritt resande. Endast kostnader för trängsel och tågförseningar mellan Uppsala och Stockholm har beräknats kosta samhället över en miljon kronor om dagen. Tillsammans med övriga brister i spårsystemet medför detta stora samhällskostnader för arbetspendlingen. Samtidigt står spårtrafiken för en mycket liten andel av utsläppen, vilket gör det angeläget att åtgärda bristerna. 

Vårt gemensamma arbete över parti och länsgränser lägger grunden för bättre infrastruktur, högre tillväxt och fler arbetstillfällen för alla människor som bor, jobbar och verkar inte bara i vår del av Sverige, utan i hela landet.
Kristoffer Tamsons (M), regionråd Region Stockholm och ordförande En Bättre Sits
Vi behöver varandra. Genom att bygga samman en stor arbetsmarknadsregion skapar vi hållbara alternativ och bättre livsvillkor för människor i Sörmland och i hela Stockholm-Mälarregionen.
Monica Johansson (S), regionråd Region Sörmland och vice ordförande En Bättre Sits
Stockholm-Mälarregionen växer och det som händer i regionen påverkar hela landet. I våra län skapas hälften av Sveriges BNP och 8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Region Stockholm och vice ordförande En Bättre Sits
Sju län - en samlad röst för regionen