En Bättre Sits för Uppsala
Här reser dagligen över 40 000 pendlare mellan Uppsala, Knivsta, Arlanda, Kista och Stockholm. Här sker också en stor del av såväl Stockholm-Mälarregionens som rikets tillväxt i befolkning och sysselsättning.
Med ett nytt dubbelspår från Uppsala till länsgränsen Stockholm/Uppsala stärker vi regionens konkurrenskraft eftersom det möjliggör att både transportsystemet och bostadsbyggandet kan utvecklas i takt med den snabba befolkningsutvecklingen. Det ökar också tillgängligheten till arbetsplatser från Uppsala inom 60 minuter med kollektivtrafik rejält, samt ger en ökad tillgänglighet från norra Sverige till Arlanda och Stockholm.
För att klara utvecklingen och en högre trafikbelastning krävs även åtgärder för bättre vändkapacitet, utökad fordonsuppställning och serviceplattformar vid Uppsala central. Därtill ett trimningspaket för att möjliggöra den tågtrafik som regionerna bedriver.
En ny station för regionaltåg i Solna är angeläget för en bättre samordning mellan regionaltåg, pendeltåg, tunnelbana och spårväg i stråket mellan Uppsala och Stockholm. Det skapar nya förutsättningar att binda samman nodstäderna i Stockholm-Mälarregionen med regionala stadskärnor i Stockholms län. Arbetsmarknadsregionerna växer samman och kompetensförsörjningen stärks, vilket gynnar näringslivets utveckling och konkurrenskraft.
Dessa nationella investeringar är helt nödvändig för att minska trängseln i landets mest högbelastade trafiksystem och därmed öka framkomligheten i Stockholm-Mälarregionen, samt för ett ökat fossilfritt resande. Endast kostnader för trängsel och tågförseningar mellan Uppsala och Stockholm har beräknats kosta samhället över en miljon kronor om dagen. Tillsammans med övriga brister i spårsystemet medför detta stora samhällskostnader för arbetspendlingen. Samtidigt står spårtrafiken för en mycket liten andel av utsläppen, vilket gör det angeläget att åtgärda bristerna.