En Bättre Sits för Västmanland
Med utbyggnad av Mälarbanan minskas restiden mellan Västerås och Stockholm kunna till 40-45 minuter, vilket möjliggör en starkare sammankoppling av arbetsmarknaderna. Därigenom femdubblas antalet tillgängliga jobb för boende i Västerås, vilket också innebär kraftigt förbättrade förutsättningar för bostadsbyggande. Västerås planerar för hela 30 000 nya bostäder till 2050.
Förbättringar av trafiktillgängligheten har en avgörande betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. I detta ingår även tillkommande behov av utveckling av E18 Genomfart Västerås. Den skapar en 25 kilometer lång mötesfri väg med fyra körfält som ger en ökad kapacitet, framkomlighet, och trafiksäkerhet med färre trafikolyckor som resultat.
För att klara utökade resenärsflöden och frigöra kapacitet för gods en utbyggnad av Mälarbanan Tomteboda-Kallhäll och Kolbäck-Hovsta, samt ombyggnad av spårområdet vid Västerås centralstation avgörande. Det behövs både för att möta efterfrågan på ökade möjligheter till arbets- och studiependling. Både vad gäller utökade resenärsflöden och frigjord kapacitet på Mälarbanan är en del i arbetet med att ställa om till hållbara transporter, där järnvägen har en nyckelroll tillsammans med sjöfarten.
Det behövs nationella satsningar för att öka kapaciteten för hållbara godstransporter på järnväg och med sjöfart, inklusive en utveckling av anslutande landinfrastruktur. Det senare gäller inte minst i Mälarprojektet, Sveriges största sjöfartsprojekt sedan Göta kanal byggdes.
I det spelar Mälarhamnarna i Västerås och Köping nyckelroller och bidrar till Sveriges omställning, med ökade godstransporter på vatten. Därigenom minskar belastningen på det landbaserade trafiksystemet och klimatutsläppen, samtidigt som näringslivet och arbetsmarknaden i hela Mälardalen och Bergslagen gynnas.
Mälarprojektet kräver dock en ombyggd Hjulstabro för att nå sin fulla potential. En anpassad bro möjliggör utvecklade godstransporter på Mälaren och krävs för att dra full nytta av gjorda investeringar i Södertälje sluss, farleder i Mälaren samt Västerås och Köpings hamnar. I nationell plan 2022-2033 finns Hjulstabron med som ett namngivet objekt, men saknar full finansiering.